Barman jak dobry kolega – kluczowe cechy barmańskie

Czy z napiwków kelnera można uzyskać drugie wynagrodzenie?
12 listopada 2016
Na czym polega praca kipera?
30 listopada 2016

Barman jak dobry kolega – kluczowe cechy barmańskie

Barman to osoba zajmująca się kompleksową obsługą konsumenta, prowadząca dokumentację sprzedaży, pracę przy kasie fiskalnej, pobierając opłaty w zakładach gastronomicznych. Barman nie odpowiada wyłącznie za przygotowywanie drinków i podawanie ich gościom. To także sprawna obsługa gości, dbanie o poziom ich zadowolenia.

Obowiązki spoczywające na barmanie

Praca taka zaliczana jest do samodzielnej pracy stojącej, wiąże się z różnym natężeniem kontaktów z ludźmi. Do kluczowych zadań barmana należy przede wszystkim:

  • sporządzanie zamówień, uzupełnianie zapasów, dbanie o prawidłowy stan asortymentu baru,
  • sprawna, dobrze zorganizowana obsługa klientów, z zachowaniem najwyższego poziomu kultury osobistej,
  • dbanie o porządek i czystość w miejscu wykonywanej pracy, czyszczenie baru, polerowanie szkła,
  • przygotowywanie przekąsek, drinków, koktajli, sporządzanie własnych receptur na życzenie gościa (zgodnie z wytycznymi),
  • zwracanie uwagi na wygląd zewnętrzny (powinien być zgodny z wymaganiami pracodawcy).

Wykształcenie

Osoba chcąca pełnić pracę w charakterze barmana powinna posiadać wykształcenie zawodowe, mile widziane jest średnie o profilu gastronomicznym. Wpływa to korzystnie na wizerunek kandydata. Ważną kwestią są badania sanepidu, doświadczenie zawodowe na stanowisku kelnera, a także znajomość języka obcego, zwłaszcza angielskiego. Stowarzyszenie Polskich Barmanów często oferuje specjalistyczne kursy i szkolenia, dlatego też zwraca się uwagę, czy osoba taka posiada dyplom SPB-PBA, wraz z certyfikatem na randze międzynarodowej.

Predyspozycje zawodowe

Biorąc pod uwagę charakter pracy, osoba na stanowisku barmana powinna cechować się wysoką kulturą osobistą, sumiennością, kreatywnością, zdyscyplinowaniem, a także dyspozycyjnością. Ważna jest umiejętność pracy w zespole, poczucie humoru, umiejętność stworzenia komfortowej atmosfery oraz umiejętność prowadzenia ciekawej konwersacji. Powinna być to przede wszystkim osoba, która jest otwarta, lubi pracę z ludźmi, jest energiczna, chętna do rozmów, otwarta na czekające propozycje. Potrafiąca sprawić, że goście będą czuli się wyjątkowo. Kluczową cechą jest cierpliwość, ponieważ nierzadko zdarza się, że klienci są natarczywi, nachalni, męczący i kłopotliwi. Mając na uwadze obraz typowego baru, osoba taka powinna mieć świadomość, że będzie pracować wśród głośnej muzyki i dużego stopnia zadymienia, ze względu na rodzaj gości korzystających z usług. Natomiast przyjemna praca, spotykanie przeróżnych osobowości rekompensuje warunki, z jakimi taka osoba się spotyka.

Dodaj komentarz