Kierowca autobusów MPK – potrzebne kwalifikacje

Specjaliści w dziedzinie informatyki na Śląsku
29 maja 2017
Mechanik pojazdów elektrycznych
16 czerwca 2017

Kierowca autobusów MPK – potrzebne kwalifikacje

Dobrze rozwinięta komunikacja miejska to cecha większych miast zlokalizowanych na terenie Polski. Dzięki niej każdego dnia, tysiące obywateli jest w stanie dojechać do swojego miejsca pracy. Linie autobusowe i tramwajowe doceniane są również przez uczniów i studentów, dla których często jest to jedyna możliwość transportu pomiędzy dwoma sąsiadującymi miastami.

Wymagania prawne

Kierowca prowadzący autobus jest odpowiedzialny za swoich pasażerów. Musi zatem posiadać odpowiednie uprawnienia, cechy charakteru oraz zaświadczenia lekarskie – bez tego, praca na takim stanowisku byłaby niemożliwa. Ponadto konieczne okazuje się:

  • posiadanie prawa jazdy kategorii D,
  • niekaralność,
  • odbywanie szkoleń okresowych organizowanych przez MPK.

Ukończenie kursu w certyfikowanej szkole jazdy jest wydatkiem, który musi zostać pokryty z prywatnych środków. Zdecydowana większość firm nie podejmuje się jego finansowania, ponieważ wielu kandydatów po zdobyciu niezbędnych kwalifikacji wybiera pracę w konkurencyjnym przedsiębiorstwie.

Charakterystyka stanowiska

Praca na linii autobusowej to praca w systemie zmianowym, dostosowanym do ogólnodostępnego rozkładu jazdy. Kandydaci powinni być gotowi do wykonywania swoich obowiązków również we wszystkie święta i weekendy, ponieważ komunikacja miejska oferuje przewozy przez cały rok. Wspomniane stanowisko wiąże się również z brakiem możliwości awansu zawodowego. Bardzo szybko wkrada się rutyna. Trzeba również pamiętać o niezbyt przychylnym podejściu pasażerów do kierowcy.Potrzebna jest wtedy umiejętność szybkiego radzenia sobie ze stresem, a także zdrowe zdystansowanie.

Typowy dzień pracy

Każdy kierowca rozpoczyna swój dzień od wizyty na dyspozytorni, gdzie odbywa się kontrola trzeźwości. Jeżeli przejdzie ją pozytywnie, może udać się do wyznaczonego miejsca parkingowego. Przed uruchomieniem silnika, sprawdza poziom wszystkich płynów eksploatacyjnych, oświetlenie i inne parametry techniczne wpływające na poziom bezpieczeństwa podróżujących. Następnie czas na całą procedurę odpalania pojazdu, która musi zostać poprzedzona pompowaniem paliwa. W czasie, gdy silnik będzie nabierał odpowiedniej temperatury, kierowca umieszcza w wyznaczonych miejscach tablice z planowanym rozkładem jazdy i uruchamia swój komputer rejestrujący wszystkie parametry. Dopiero tak przygotowany autobus gotowy jest do wyjazdu na trasę. Wszelkie uszkodzenia techniczne, mogące opóźnić przyjazd autobusu na wskazany przystanek, zgłaszane są dyspozytorowi. To on podejmuje decyzje dotyczące przemieszczania się całej floty.

 

Dodaj komentarz